Postup The Piano

 

Postup skladby The Piano

 

Z předchozích kapitol jsme se již dozvěděli o všech základních a důležitých částech programu, které budeme při realizaci naší skladby potřebovat.

Na úvod bych rád poukázal ne to, že vytvořená skladba byla zkomponována výhradně pro účel výukového tutoriálu, takže byla vytvořena pomoci všech popisovaných části v předcházejících kapitolách. Program FL Studio 10 Producer edition obsahuje velké množství  zvukový vzorků, s kterými můžeme pracovat a tvořit.

Než se pustíme do komponování v našem programu, měli bychom si uvědomit pár základních věci. Na prvním místě bychom si měli představit, co budeme vlastně skládat, takže určit si nejdříve žánr, styl a z toho se budou následně vybírat prvky, které budeme moci použít. V FL studiu se nejlépe skládá například modernější elektronická hudba. Dále bychom si měli promyslet také vhodný bicí základ, protože tahle část velmi ovlivní celkový dojem. V souvislosti s tím takt nebo-li počet dob, dále rychlost. U rychlosti je důležité si uvědomit, že není jedno, jakou zvolíme rychlost, protože každý nástroj zní většinou odlišně a přetahování rychlosti by mělo deformační následek.

Melodie se jmenuje The Piano, protože hlavní a stěžejní náplň tvoří plugin se zvukem piana, který se objevuje po celé délce skladby. Jako basový základ(base line) byl použit čtyřdobý takt, který je rytmicky vhodný pro naši vytvořenou melodii. V melodii zazní také spousta efektů, kdy jsem použil stejnou melodii, jako u piana a pomoci automation clipu vytvořil prolínání jednotlivých vrstev, tak aby to splňovaly požadavky dynamiky a nedocházelo k nežádoucímu překrývání jednotlivých vrstev, což by mělo za následek znatelné nepřesnosti, které by snížily celkový poslechový dojem. Také zde bylo použito několik efektů, zejména u přechodových částí.

K vytvoření melodie jsme si pomáhali klávesovým midi kontrolerem M-AUDIO Oxygen 49 3rd a externím zvukovým procesorem pro dosažený kvalitního zvuku a samozřejmě monitoringu v podobě studiových reproduktorů rovněž od firmy M-AUDIO, ale všechny zmiňované komponenty nejsou potřeba k vytvoření naší skladby.

V následujících kapitolách se dozvíme krátký postup našeho skládání, kdy se budeme odkazovat zejména na předcházející kapitoly, ve kterým jsme se už dozvěděli, jak se co používá.


 

Krok 1

Nejdříve jsem začal melodií, kterou jsem tvořil po částech v piano rollu s pluginem, který představoval zvuk kláves. Později jsem ho změnil na zvuk piana. K práci jsem používal nástroje jako je tužka a dodržoval jsem základní pravidla (např. dodržení čtyřdobého taktu).

 

                                       

 

 

 

                                                                                                                                                                    

 

Krok 2

Současně s tvorbou melodie jsem si připravoval bicí základ rovněž ve čtyřdobém taktu, kdy jsem použil klasický zvuk velkého bubnu (Kick), který jsem přetažením myši vložil do sekvenceru, jak je vidět na obrázku. Pod kick jsem přidal činely (chh), klasický zvuk malého bubnu (snare roll).

                                                                                         

 

 

 

  

Krok 3

Dále jsem vytvořil další pattern zaměřený na bicí, protože jsem chtěl využít přidané prvky při pozdějším aranžmá skladby. Přidanými prvky byly další činely (Hit open_01) a zvuk připomínající rumba koule (shaker).

 

                                                                                                             

 

 

 

 

Krok 4

Mezitím jsem dokončil všechny tři části melodie. Od této chvíle, kdy jsem si vytvořil hrubou kostru skladby, jsem začal pracovat v playlistu.

Krok 5

Vytvořené patterny v sekvenceru jsem začal vkládat do jednotlivých kanálů playlistu postupně podle zavedených pravidel - nejdříve patterny obsahující první část bicích, pattern s druhou částí bicích (Drums), dále patterny s melodiemi (každá melodie byla vložena na samostatný pattern, abych mohl pracovat s každou částí zvlášť - Piano 1, 2 a 3). Mezi kanály jsem nechal vždy jeden volný kanál pro pozdější vložení automation clipu.

 

 

 

 

 

 

                                                                             

Krok 6

Současně s vkládáním patternů jsem upravoval parametry jednotlivých přidaných zvuků do sekvenceru a vkládal je do mixéru, kde jsem používal efekty pro dosažení lepších zvukových vlastností a připravoval pro pozdější tvorbu dynamiky.

                         

 

 

 

                                                                    

Krok 7

V dalším kroku jsem vytvořil další patterny zvuku v sekvenceru, do kterých jsem vložil již vytvořené melodie, a použil na ně další efektové pluginy (JMBest Bass, Trance effect).

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                             

Krok 8

Patterny jsem skládal pod sebe a poté kontroloval, sedí-li přesně na sobě s použitím rolování a nástroje lupa pro přiblížení, abych zamezil případným nesrovnalostem, které by měly za následek posunutí vrstev, což by mělo dopad na celkový poslechový dojem.

 

 

 

 

 

 

 

 

Krok 9

Po kontrole všech patternů a jejich vrstvových umístění jsem přidal přechodový efekt pod každou přechodovou část celé skladby (před začátek a konec každé klesající nebo náběhové části melodie), abych docílil plynulejších přechodů dynamiky. Přechodový prvek jsem vybral

z knihovny jako zvukovou stopu, která                                                            

se skládala pouze z náběhové části.

Klesající část jsem vytvořil pomocí

Reverse,

 

 

Krok 10

V předposledním kroku jsem použil automation clipy na patterny (kanály) bicích částí a všech částí s melodiemi, které jsem vysvětlil v kapitole Doplňující informace v části Automation clipy.

 

 

                                                                                                                                                                                   

 

 

 

 

                                                             Krok 11

V poslední části jsem pracoval zejména v mixéru, kde jsem dokončoval efekty pro jednotlivé prvky a překontroloval celkovou dynamiku a rytmus skladby. Posledním krokem bylo uložení skladby a přepis do notové osnovy pomocí funkce vykreslení not obsažené v FL Studiu.